Berätta för oss vad du tycker om 1177 för vårdpersonal!
Klicka här till höger för att svara på vår användarenkät.

Till enkäten

Att tänka på under framtagande av kunskapsstöd

För att kunskapsstöden ska vara enkla att hitta och att varje målgrupp ser rätt information är det viktigt hur kunskapsstöden namnges och att innehållet märks med rätt målgrupp. Av tillgänglighetsskäl är det också viktigt att följa riktlinjerna för rubrikordningen.

Kunskapsstödets titel

Ange titeln utifrån det hälsotillstånd eller verksamhetsområde kunskapsstödet avser, exempelvis Sepsis eller Rehabilitering. Välj första ordet i titeln så att kunskapsstödet lätt går att hitta bland andra kunskapsstöd. Till exempel är ’Smärta, långvarig’ lämpligare än ’Långvarig smärta’.

Komplettera vid behov hälsotillståndet med något nyckelord, exempelvis ’Schizofreni – förstagångsinsjuknande’.

Är kunskapsstödet riktat till en specifik grupp ska det framgå i titeln, exempelvis ’Allergi – barn’ respektive ’Allergi – vuxna’.

Titeln ska inte ange vårdnivå, utan spegla patient- eller sjukdomsperspektiv.

Målgruppsmärkning

Kliniska kunskapsstöd kan ha två olika målgrupper och innehållet ska därför märkas primärvård [Pv], specialiserad vård [Sv] eller både primärvård och specialiserad vård [Pv Sv], beroende på vilken målgrupp den riktar sig till. (Obs att märkningen inte avser vem som ska utföra vad, utan vem som har ett värde av att läsa just den delen av texten.)

För personcentrerade och sammanhållna vårdförlopp finns bara en gemensam målgrupp.

Rubriknivåer

Det finns fem tillgängliga rubriknivåer:

  • Rubriknivå 1 – kunskapsstödets titel.
  • Rubriknivå 2 – avsnittsrubriker, som inte kan redigeras.
  • Rubriknivå 3 – underrubriker, som inte kan redigeras.
  • Rubriknivåerna 4 och 5 – underrubriker som skrivs i fritext.

Använd endast de rubriker som är relevanta för det aktuella kunskapsstödet. (Rubriker utan efterföljande innehåll visas inte för läsare av kunskapsstödet.)

Använd rubriknivå 4 och 5 för att strukturera texten och underlätta läsbarheten. Rubrikerna bör vara korta och beskrivande. Läs mer i Skrivregler och språkliga riktlinjer.

Rubrikerna ska alltid förekomma i hierarkisk ordning. (Rubriknivå 3 föregår rubriknivå 4 som föregår rubriknivå 5.)

I respektive Wordmall för de olika varianterna av kunskapsstöd kan instruktioner om användning av specifika rubriker förekomma.

Regionala tillägg

Användarna av kunskapsstöd ska få rekommendationer som är tillämpbara i hela landet. Eftersom organisation, arbetsfördelning och resurser skiljer sig åt mellan regionerna finns möjlighet att göra tillägg med regionsspecifik information i de kliniska kunskapsstöden.

Nationella författare lämnar rubriker tomma där det inte finns nationella rekommendationer som är giltiga i alla regioner.

Regionala tillägg ska ha en egen rubrik på nivå 4 eller 5.

Regionala tillägg kan endast göras till kliniska kunskapsstöd, inte vårdförlopp.

Till toppen av sidan