Tillgänglighetsredogörelse
Vi vill att alla ska kunna använda 1177 för vårdpersonal. Det gäller även dig som använder olika hjälpmedel för att ta del av innehållet. Här finns information om de brister som vi känner till och arbetar med att åtgärda.
För att lämna synpunkter för sådant som inte fungerar för dig kan du kontakta redaktionen.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
1177 för vårdpersonal är delvis förenlig med lagen om digital tillgänglighet till offentlig service. Det innebär att webbplatsen till viss del motsvarar nivå AA i den så kallade standarden WCAG 2.1.
Innehåll som inte är tillgängligt
Allmänna brister
Dessa brister kan beröra alla besökare:
- Tjänsten tar inte hänsyn till personliga inställningar. Det kan till exempel vara mörkt läge, så kallat dark mode.
- Det finns element-idn som inte är unika på webbplatsen.
- Länken för att hoppa till huvudinnehållet kan inte nås med tangentbordet.
- En del tabeller och flödesschema är inlagda som bilder och uppfyller inte kraven för tillgänglighet.
För dig som använder skärmläsare
- Det finns flera H1:or i huvudinnehållet på startsidan.
- I sökfältet upprepas texten “Sök på kunskapsstöd eller sidor” två gånger för dig som använder skärmläsare.
- Den länkade logotypen (1177 för vårdpersonal) har ett textalternativ som inte förmedlar samma information som bilden.
För dig som navigerar med tangentbordet
- Fokusmarkering saknas på flera ställen på webbplatsen.
-
På sidan för kunskapsstöd kan funktionen för primärvård och specialistvård inte nås med tangentbord. Det finns inte heller samma funktion för ämnesområde och A-Ö.
Så har vi testat webbplatsen
Vi testar sajtens tillgänglighet löpande. Både genom interna och externa granskningar.
1177 för vårdpersonal ägs av Inera AB
1177 för vårdpersonal drivs av Inera AB. Inera ägs av regionerna, kommunerna och organisationen Sveriges kommuner och regioner, SKR. Därför är Inera offentligt finansierat och ska följa lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Tillsyn
Du kan kontakta Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, om du inte är nöjd med hur vi hanterat din synpunkt om bristande tillgänglighet. Du kan också anmäla om du inte är nöjd med hur vi hanterat en begäran från dig om att tillgängliggöra innehåll.
DIGG har ansvar för att kontrollera att lagen om tillgänglighet till digital offentlig service följs.