Tillgänglighet
DOS-lagen och tillgänglighetslagen
Alla offentliga webbplatser har ett krav på sig att vara tillgängliga, detta regleras i DOS-lagen, eller lag om tillgänglighet till digital offentlig service (SFS 2018:1937). Lagen grundar sig i ett EU-direktiv som heter webbtillgänglighetsdirektivet.
Det finns även ett EU-direktiv som heter tillgänglighetsdirektivet som omfattar alla digitala produkter och tjänster, i Sverige heter den lag om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (SFS 2023:254). Lagen kallas också för tillgänglighetslagen.
Dessa lagar är till för att öka tillgängligheten i samhället så att alla har möjlighet att delta i så stor utsträckning som möjligt oavsett funktionsnedsättning. Mer om bakgrunden finns på sidan Webbtillgänglighet, Europeiska kommissionen.
Alla som omfattas av DOS-lagen ska tillhandahålla en tillgänglighetsredogörelse för sin digitala service. Tillgänglighetsredogörelsen för 1177 för vårdpersonal beskriver kända brister i tillgängligheten, där får du även veta vart du kan vända dig om du har synpunkter på webbplatsens tillgänglighet.
Skapa tillgängliga kunskapsstöd
Det finns flera sätt att arbeta med tillgänglighet, till exempel med tekniska lösningar, design, struktur och språk.
I arbetet med att skapa kunskapsstöd som publiceras på webbplatsen 1177 för vårdpersonal finns språklagen och DOS-lagen att förhålla sig till. För att möta tillgänglighetskraven har redaktionen 1177 för vårdpersonal utformat ett arbetssätt som omfattar:
- klarspråk
- tydlig rubrikstruktur i kunskapsstöden
- tillgängliga punktlistor
- tillgängliga tabeller
- tillgängliga bilder och figurer
- tillgängliga pdf:er
- (undertext till video).
Tillgänglighetsperspektivet genomsyrar Skrivinstruktioner för författare samt Skrivregler och språkliga riktlinjer. Redaktionen uppdaterar informationsmaterialet kontinuerligt, i det fall där information saknas eller är otydlig kan redaktionen vägleda.
Nödvändigt för många och bra för alla
När man pratar om tillgänglighet är det viktigt att komma ihåg att det finns olika typer av nedsättningar, de kan vara permanenta, tillfälliga eller situationsberoende. En nedsättning behöver inte enbart innebära att en person har stora motoriska eller kognitiva funktionsnedsättningar, det kan också betyda att oljud, solsken, stress, dyslexi med mera gör det svårt att uppfatta information om den presenteras utan hänsyn till mottagarnas olika förutsättningar.
Tillgänglighet är nödvändigt för många och bra för alla.