Teams och Word
För att arbeta med att ta fram och förvalta kunskapsstöd krävs behörighet i Teams. Behörigheten ger tillgång till en samarbets- och lagringsyta för gruppens gemensamma arbetsdokument.
Beställa behörighet till Teams
För att beställa behörighet till medlemmar i nationella arbetsgrupper (NAG) behöver processledaren mejla följande till redaktionen 1177 för vårdpersonal:
- ansvarigt nationellt programområde (NPO)
- kunskapsstödets fullständiga titel
- typ av kunskapsstöd (kliniskt kunskapsstöd eller vårdförlopp)
- om kunskapsstödet är under nyproduktion eller revidering
- mejladress till de som ska få behörighet till Teamsytan.
Regional redaktör
Som regional redaktör har du endast läsbehörighet samt behörighet att ta ut publiceringskandidater från Teams. För att få behörighet kontaktar du redaktionen 1177 för vårdpersonal via mejl där du anger:
- namn och mejladress
- titel, det vill säga regional redaktör.
Därefter kommer ett mejl både från Microsoft Teams samt redaktionen med information och instruktioner för att logga in.
Inloggning i Teams
Här finns en guide för hur du loggar in i Ineras teamsyta.
Teamsytan är en gemensam lagrings- och samarbetsyta för arbetsgrupperna inom kunskapsstyrningen. Varje nationellt programområde (NPO) har sin egen kanal. Välj i vänsterspalten (i Teams-programmet) vilket eller vilka NPO du vill ha synligt.
Under respektive NPO finns en mapp för vårdförlopp och en för kliniska kunskapsstöd. Öppna mappen för aktuell typ av kunskapsstöd för att se er arbetsgrupps mapp, döpt efter namnet på kunskapsstödet – till exempel 'NPO mag- och tarmsjukdomar/Kliniska kunskapsstöd/Proktologi'. Dokument i mappen kan redigeras av medlemmar i aktuell NAG.
I Teamsytans kanal Gemensam produktionsplan kunskapsstöd finns ett Excel-dokument med en tidslinje över de kunskapsstöd som är i produktion. Processledaren är ansvarig för att hålla dokumentet uppdaterat för respektive kunskapsstöd.
Vanliga frågor om Teams
Här kan du få hjälp med vanliga situationer och problem som kan uppstå i Teams: Frågor och svar, externa anv. i Teams.pdf.
Stäng av automatiska aviseringar i Word
När kommentarer görs i gemensamma dokument mejlas automatiska aviseringar ut till de som har behörigheter att redigera dokumenten. Detta går att stänga av men behöver göras av var och en som har redigeringsbehörighet. Om du har fått ett automatiskt mejl om en kommentar, gå längst ned i mejlet och klicka på aviseringsinställningar (bild 1), där kan du sedan stänga av vissa eller alla aviseringar (bild 2).
Vi vill att ni stänger av: ”e-postmeddelande när någon svarar på dina kommentarer” och ”e-postmeddelande när andra kommenterar i mina dokument” (markerat i bild 2). Detta för att undvika att författare svarar på kommentarer och redigerar i dokument som inte är klara för redigering.

